Demontaż wyrobów zawierających azbest
W związku z przyjętym Krajowym Programem Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032, który utrzymuje cele przyjętego przez Radę Ministrów 14 maja 2002 r. Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest stosowanych na terytorium Polski oraz zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 2 kwietnia 2004 r. w sprawie sposobów i warunków bezpiecznego użytkowania i usuwania wyrobów zawierających azbest, właściciel nieruchomości, użytkownik wieczysty lub zarządca nieruchomości ma obowiązek zgłosić prace polegające na zabezpieczeniu lub usuwaniu wyrobów zawierających azbest do właściwego organu administracji architektoniczno-budowlanej – tj. do starostwa powiatowego.
Prace polegające na zabezpieczaniu lub usuwaniu wyrobów azbestowych i ich transport mogą być prowadzone wyłącznie przez wyspecjalizowane firmy, posiadające odpowiednie wyposażenie techniczne oraz zatrudniająca pracowników przeszkolonych w zakresie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w kontakcie z wyrobami zawierającymi azbest.
Odpady azbestowe po ich usunięciu stają się odpadami niebezpiecznymi i mogą być składowane tylko na wyznaczonych składowiskach.
Wykonawca prac polegających na zabezpieczaniu lub usuwaniu wyrobów zawierających azbest musi zgłosić zamiar ich przeprowadzenia Powiatowemu Inspektorowi Nadzoru Budowlanego, Okręgowemu Inspektorowi Pracy oraz Państwowemu Powiatowemu Inspektorowi Sanitarnemu – w terminie co najmniej 7 dni przed rozpoczęciem prac.
Po wykonaniu prac związanych z usuwaniem wyrobów zawierających azbest wykonawca prac ma obowiązek złożenia właścicielowi, użytkownikowi wieczystemu lub zarządcy nieruchomości pisemnego oświadczenia o prawidłowości wykonania prac oraz o oczyszczeniu terenu z pyłu azbestowego, z zachowaniem właściwych przepisów technicznych i sanitarnych. Oświadczenie to przechowuję się przez okres 5 lat.
W celu udokumentowania przekazania odpadów zawierających azbest na właściwe składowisko, właściciel, użytkownik wieczysty lub zarządca nieruchomości powinien posiadać Kartę Przekazania Odpadu przekazaną przez firmę transportującą odpady.
O usunięciu wyrobów zawierających azbest, właściciel nieruchomości, użytkownik wieczysty lub zarządca nieruchomości zawiadamia urząd gminy, składając kopię dokumentów:
- potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia zamiaru wymiany pokrycia dachowego przez Starostwo Powiatowe w Radomsku,
- oświadczenia o prawidłowości wykonania prac oraz o oczyszczeniu terenu z pyłu azbestowego, z zachowaniem właściwych przepisów technicznych i sanitarnych – wystawione przez wykonawcę prac,
- potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia złożonego przez Wykonawcę o zamiarze przeprowadzenia prac Powiatowemu Inspektorowi Nadzoru Budowlanego.
- Karty Przekazania Odpadów zawierającej potwierdzenie przyjęcia odpadów przez składowisko odpadów azbestowych.
UWAGA!!!
Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1138 z późn. zm.). Art. 183. [Nieodpowiednie postępowanie z odpadami] § 1.
Kto wbrew przepisom składuje, usuwa, przetwarza, zbiera, unieszkodliwia, transportuje odpady lub substancje albo dokonuje odzysku odpadów lub substancji w takich warunkach lub w taki sposób, że może to zagrozić życiu lub zdrowiu człowieka lub spowodować obniżenie jakości wody, powietrza lub powierzchni ziemi lub zniszczenie w świecie roślinnym lub zwierzęcym, podlega karze pozbawienia wolności od roku do lat 10.